Dirigent

Al op jonge leeftijd werd Nynke Jaarsma geraakt door de muziek: door langspeelplaten met klassiek repertoire (onder andere het vioolconcert van Van Beethoven), door de harmonie in haar geboorteplaats Makkum, en later door haar hobomeester Huib Nieuwenhuizen. Ook dirigent Bram Feenstra, die tijdens een jeugdweekend vertelde dat muziek toch vooral bedoeld was om het “in je donder” te voelen, droeg zijn steentje bij.

Dirigent Jan Cober liet haar dat nog eens even duidelijk voelen tijdens de repetities en concerten met het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest.  Gaandeweg werd de keuze voor de toekomst duidelijk: ze wilde “de muziek in”.

Tijdens dat proces liep ze nog zoveel mensen tegen het lijf die dat al waren en hoe! Aan het conservatorium in Amsterdam wist Koen van Slochteren, haar ertoe te bewegen minimaal vijf uren per dag te studeren. Leraar Carlo Ravelli had werkelijk voor alle muziek-moeilijkheden een praktische oplossing: van balletjes lucht tot aan zelfgemaakte dempertjes.  Het spelen onder dirigenten als Edo de Waart, Ed Spanjaard en Riccardo Chailly was een waar feest en al deze mensen maakten het muzikant-worden in Amsterdam tot een grote ontdekkingsreis.

Na de terugkeer naar Fryslân gaat ze lesgeven en dirigeren: jeugdorkesten, harmomieorkesten, een fanfare en een brassband. Ondertussen blijft ze veel spelen, vele jaren als vaste remplacant bij het Noord Nederlands Orkest.

Thans dirigeert ze het harmonieorkest in haar geboortedorp, het jeugdorkest aldaar en het amusements-orkest “Andante” uit Bolsward, en Salonorkest Sinnema uit Leeuwarden. Ze geeft aan een aantal Centra voor de Kunsten hoboles en heeft zich ook met veel enthousiasme toegelegd op het geven van muziekles vanaf het prille begin.

In het verlengde van haar bezigheden maakt ze arrangementen en lesboeken. Zo is zij medeauteur van “Horen, lezen en spelen”, een in vele talen uitgebrachte methode voor blazers.